مجسمه برای نما

WhatsApp Image 2022 05 28 at 6.13.56 AM 1 WhatsApp Image 2022 05 28 at 6.14.09 AMWhatsApp Image 2022 05 28 at 6.13.56 AM

مجسمه برای نما

مجسمه برای نما فایبرگلاس در طراحی نمای رومی بسیار رایج است. این المان تزئینی به ساختمان هویبت بخشیده و آن را از نمونه های دیگر متمایز می کند. مجسمه نما در ساختمان های ارزشمند و گران قیمت استفاده می شود و هزینه طراحی و اجرا نما را به مراتب افزایش می دهد. این عنصر دکوراتیو می تواند ارزش ساختمان را دوچندان کرده و اعتبار آن را در محله و منطقه افزایش دهد.

اهمیت استفاده از مجسمه در نما

نمای رومی یکی از محبوب ترین نماهای ساختمانی در ایران به حساب می آید. این نما که از کشورهای غربی همچون ایتالیا، روم و فرانسه به معماری ایران رسوخ کرده دارای المان های تزئینی مختلفی است. کتیبه های رومی، قرنیزهای رومی و همچنین قاب های زیبا و باشکوه پنجره های رومی تنها بخشی از الان های تزئینی این سبک از طرحی به شمار می روند.

امروزه برخی معماران برای افزایش جلوه بصری نما از مجسمه های دکوراتیو با طرح های کلاسیک نیز استفاده می کنند. این ایده که با الهام از ساختمانی های رومی در ایتالیا به وجود آمده، مورد استقبال بسیاری از مالکین قرار گرفته است. این مجسمه ها با الگوگیری از شخصیت های افسانه ای کشور رم ساخته می شوند و سنبل عشق، زیبایی، جلال و شکوه هستند.

بر همین اساس می توانند جلوه بیرونی ساختمان را تحت تأثیر قرار داده و به آن یک هویت خاص ببخشند. کمتر کسی است که در مواجهه با این مجسمه ها به سادگی از آن عبور کند. اغلب مجسمه های دکوراتیو در ذهن بیننده نقش بسته و ماندگار می شوند. از این رو استفاده از مجسمه در نمای ساختمان یک تکنیک تأثیرگذار در جذب مخاطب و مشتری به شمار می رود.

انواع مجسمه نما

تا به اینجا با فواید استفاده از مجسمه در نمای رومی و کلاسیک آشنا شدید. حال برای انتخاب میان تنوع چشمگیری که در مجسمه های نما وجود دارد می بایست با انواع مجسمه نما آشنا شوید. همواره توصیه می شود مجسمه نما را در تناسب با متریال به کاررفته در نما سفارش دهید. اینکار موجب ایجاد یک جلوه متعادل و هماهنگ می شود.

مجسمه نما مرمری

از آنجایی که اغلب نماهای رومی با سنگ های قیمتی و مرمر اجرا می شوند، استفاده از مجسمه های مرمری نسبت به سایر متریال ها رایج تر است. این دسته از مجسمه ها از قیمت بالایی برخوردار بوده و دوام زیادی دارند. می توان امیدوار بود شرایط محیطی نامساعد موجب از دست رفتن ظاهر و کیفیت مجسمه مرمری نشود.

مجسمه های مرمری عمدتاً با الهام از شخصیت های افسانه ای همچون جن و پری ساخته می شوند. از آنجایی که این قبیل مجسمه ها از وزن بالایی برخوردارند، استفاده از آن ها در کنار درب ورودی و سطوح پایین ساختمان رایج است.

مجسمه نما سیمانی

در برخی مواقع برای کاهش قیمت مجسمه نما، از نمونه های سیمانی استفاده می شود. این قبیل مجسمه ها در کنار نمای رومی سیمانی به کاررفته و جلوه ای زیبا و متعادل ایجاد می کند. مقاومت متریال سیمان نیز در برابر شرایط محیطی نامطلوب بسیار بالاست. از این رو هیچ نگرانی از بابت خرابی مجسمه نما در طول کارکردهای طولانی مدت وجود ندارد.

سخن پایانی

استفاده از مجسمه در نمای ساختمان رومی موجب ایجاد جلوه ای فاخر و با شکوه می شود. این المان تزئینی قادر است جلوه بیروین ساختمان را تحت تأثیر قرار داده و به آن اعتبار خاصی ببخشد. اساساً مجسمه های نما در دو نوع سنگی و سیمانی تولید می شوند. هر یک از این مجسمه ها کارکرد و قیمت مخصوص به خود را دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید.

بهتر است دیدگاه شما در ارتباط با همین مطلب باشد.